Sprawozdanie z realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – Szkoła Podstawowa Nr 303 im.  Fryderyka Chopina w Warszawie

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa Priorytetu 3: „Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych” nasze przedszkole otrzymało w grudniu 2021 r. środki finansowe na zakup książek: 1875zł oraz na realizację działań promujących czytelnictwo: 1875zł . Nasz księgozbiór wzbogacił się o 123 książki, w tym o 8 audiobooków. Poza zakupem książek, przedszkole realizowało działania promujące czytelnictwo. Cała wspólnota przedszkolna zaangażowała się w realizację zaplanowanych działań.

Zrealizowano następujące działania:

1. Zakres współpracy placówki wychowania przedszkolnego z biblioteką publiczną/pedagogiczną:

  • wycieczka do Gminnej Biblioteki Publicznej w Szaflarach – 08.12.2021r. – spotkanie z paniami bibliotekarkami, słuchanie czytanych utworów, oglądanie książek, rozmowa na temat pracy bibliotekarza oraz funkcjonowania biblioteki,
  • spotkanie w przedszkolu z panią bibliotekarką, pracującą w Gminnej Bibliotece Publicznej w Szaflarach - panią Jolantą Piszczek – czytanie dzieciom,
  • zaproszenie i udział pani J. Piszczek w komisji konkursowej Gminnego Konkursu Plastycznego „Moja ulubiona postać z bajki”,
  • współpraca przy zakupie książek w ramach programu – polecenie książek oraz zaznajomionej księgarni.

2. Wydarzenia promujące czytelnictwo organizowane w ramach programu:

  • zorganizowanie Gminnego Konkursu Plastycznego „Moja ulubiona postać z bajki” (zakup książek, dyplomów oraz nagród); wykonanie z dziećmi prac plastycznych na konkurs,
  • realizacja modułu III „Opowiem Wam o Polsce” z projektu edukacyjnego „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – wykonanie z pomocą zakupionej literatury gier dydaktycznych,
  • czytanie zakupionych książek przez rodziców tj. „Empataia” – z serii „Przygody Fenka”, „Tolerancja”, „Trzy Świnki” – Mały Teatrzyk,
  • udział w projekcie „Bajeczna księga” – utworzenie księgi, wymyślanie kolejnych fragmentów bajki oraz wykonanie do nich ilustracji,
  • udział w projekcie czytelniczym „Akademia Kici Koci” – zakup książek, stworzenie kącika oraz codzienne czytanie dzieciom,
  • samodzielne oglądanie książeczek przez dzieci.

3. Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek:

  • opracowanie  Kodeksu małego czytalnika”,
  • słuchanie audiobooków o tematyce zimowej i o zwierzętach,
  • zilustrowanie bajki pt. „Rycerz, który nie chciał walczyć” – wystawa prac w sali,
  • wykonanie plakatów na podstawie przeczytanej bajki „Trzy małe świnki” przez Panią N. Pańszczyk – pracownika Urzędu Gminy Szaflary,
  • „Południowe czytanki" - codzienne czytanie bajki, rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego utworu,
  • udział w programie „Czytanie ma moc” – przeprowadzenie zabaw na podstawie opowiadań o Misiu Paddingtonie (wykonanie walizeczek i kapeluszy, pieczenie ciasteczek),
  • przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem słuchowiska „Antek, Kornelia i ważne sprawy”.

4. Miejsce, w którym znajdują się/zostały wyeksponowane książki zakupione w ramach programu, np. biblioteczka, półka z książkami, szafa, sala zabaw:

  • zorganizowanie w każdej sali przedszkolnej „Kącika książki”,
  • zorganizowanie biblioteczki z zakupionymi audiobookami,
  • utworzenie biblioteczki w sali zajęć specjalistycznych.

5. Przykłady zakupionych nowości wydawniczych dla dzieci w wieku 3-6 lat (4-8 przykładów):

  • Kropka, Peter H.Reynolds
  • Reksio dobranocka wszech czasów - najlepsze przygody, Maria Szarf
  • Akceptuję innych. Mądry przedszkolak, Patrycja Wojtkowiak-Skóra
  • Uczuciometr inspektora Krokodyla, Susanna Isern
  • Seria Uczucia Gucia, Aurelie Chien Chow Chine
  • Seria Specjalne Moce, dr Tracy Packiam Alloway Ana Sanfelippo
  • Naciśnij mnie, Hervé Tullet
  • Seria Młodzi Przyrodnicy, Patrycja Zarawska
  • Klub jednorożców, Suzy Senior
  • Ekoliski Misja ratowania ziemi, Marek Marcinowski
  • Bajki terapeutyczne, część 2, Maria Molicka
  • Cynamon i Trusia. Wierszyki o złości i radości, Charlotte Ramel Ulf Stark
  • Dbam o środowisko. Mądry przedszkolak, Patrycja Wojtkowiak-Skóra
  • Seria Pan Kuleczka, Wojciech Widłak
  • Seria Przygody Fenka, Gruca Magdalena

6. Wnioski z realizacji programu

Program zintegrował różnorodne działania nauczycieli, rodziców i dyrektora wokół promocji czytelnictwa w przedszkolu i w środowisku lokalnym. Wzbogacił także aspekty współpracy z biblioteką działającą w naszej gminie. Przedszkolne „Kąciki książek” w salach zostały wzbogacone o nowe pozycje książkowe, które spowodowały zaciekawienie u dzieci i zmotywowały do sięgania po nie. Dzieci miały szansę m. in. wziąć udział w ciekawych zajęciach, pojechać na wycieczkę do biblioteki oraz słuchać utworów czytanych przez zaproszonych rodziców. Nasze przedszkole wzięło udział w programach promujących czytelnictwo tj. „Czytanie ma moc”, „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”, „Bajeczna księga”, „Akademia Kici Koci”. Uzyskane pieniądze zostały przeznaczone także na organizację Gminnego Konkursu „Moja ulubiona postać z bajki”. Niestety ograniczenia z powodu COVID-19 spowodowały, iż nie wszystkie zaplanowane działania zostały zrealizowane. Ich kontynuacja nastąpi w drugim półroczu 2022 r.

 

ZDJĘCIA